Regulile de netichetă (netiquette) au apărut pe vremea când conexiunile la internet erau mult mai lente decât acum și au fost inventate pentru economisirea resurselor (conexiunile internet) și facilitarea comunicării în condițiile de atunci.

În prezent avem conexiuni de zeci, sute și chiar mii de ori mai rapide decât atunci, dar rezultatul este că suntem invadați de cantități imense de informație. Acum resursa cea mai de preț a devenit atenția noastră și vechile reguli de netichetă revin în actualitate.

În continuare am să scriu ce fac eu pentru a nu risipi resursele tale de atenție și cred că internetul ar fi un loc mai bun dacă toți am proceda la fel, dar o regulă simplă ar fi:

Be conservative in what you send and liberal in what you receive.

(traducere: fii conservator cu ceea ce trimiți și liberal cu ceea ce primești)

1. Am grijă să mă adresez cui trebuie

Nu ești secretara mea și nu cred că-ți face plăcere să retrimiți mesaje. Dacă totuși nu știu destinatarul corect am să spun acest lucru în mesaj, împreună cu rugămintea de a-mi indica destinatarul corect. La „To:” voi pune destinatarul mesajului (cel căruia mă adresez), la „Cc:” alte persoane care vreau/trebuie să primească o copie și la „Bcc:” persoanele care vreau să primească o copie fără să știe „ceilalți”.

2. Scriu un subiect folositor

Subiecte gen „Hello” probabil că ai destule în folderul cu spamuri. Dacă subiectul este bun vei știi dacă mesajul meu necesită atenție imediată sau nu. Voi folosi „Important: ...” sau „Urgent: ...” numai atunci când chiar este cazul, altfel risc ca data viitoare să mă ignori și atunci poate va fi ceva cu adevărat urgent. Dacă mesajul e lung voi menționa acest lucru în subiect ca să știi să amâni mesajul pentru atunci când vei avea timp să-l citești în liniște.

Nu voi folosi „Forward” pentru a răspunde la un mesaj. „FW:” în subiect înseamnă că redirectez mesajul de la altcineva (și oricum ar fi mai complicat, pentru că ar trebui să adaug adresa ta din nou). Voi răspunde în schimb cu „Reply” (care va pune și un „Re:” în subiect) iar programul folosit de mine nu strică informația necesară pentru a păstra firul discuției (threading). Exemple:

    Subiect: Comentarii la postul tău despre netichetă (lung)

    Subiect: Urgent: termen limită nou pentru lucrarea X

3. Voi scrie corect

Faptul că scriu un mesaj electronic nu este o scuză să fac greșeli de ortografie sau gramatică. Greșelile ți-ar distrage atenția de la conținut și nu spun lucruri bune despre mine, mai ales în epoca corectoarelor ortografice. Și chiar dacă folosesc un corector ortografic voi scrie cu atenție, pentru că acesta nu detectează greșelile de gramatică sau exprimare.

Nu voi scrie doar cu litere mici, în special când e vorba de numele tău și voi scrie cu diacritice (ăâîșț) pentru că așa este corect în limba română și textul este mai ușor de citit.

Problemele tehnice legate de diacritice sunt pe cale de dispariție și evit și ambiguități de genul tată-țâță-țață. Desigur, voi avea grijă ca programul meu să nu strice diacriticele la trimitere.

4. Voi formata textul corect

Mesajele mele vor fi în „text simplu” (plain text), cu rânduri mai scurte de 80 de caractere (eu folosesc 72) și caracterul de citat „>” (setările implicite la orice program de bun simț, sau măcar atunci când selectez „text simplu”).

Asta îți va permite să citești mesajele mele cu fontul tău preferat și la dimensiunea potrivită pentru vederea și oboseala ta. Veleitățile artistice pot să le demonstrez pe un blog dacă țin neapărat ;-)

Pentru a scoate anumite lucruri în evidență voi folosi artificii foarte simple cum ar fi *îngroșat* /înclinat/ _subliniat_ sau TOTUL CU LITERE MARI CA ȘI CUM AȘ ȚIPA.

Regula cu „mai puțin de 80 de caractere” se spune că vine de la faptul că primele monitoare puteau afișa doar 80 de caractere într-o linie, dar de fapt liniile foarte lungi sau foarte scurte sunt mai greu de citit. 72 de caractere într-o linie se citesc ușor și permit mai multe nivele de citate.

În ce privește caracterul pentru citate („>”), sunt multe programe de e-mail care știu să afișeze textul în culori diferite în funcție de „nivelul” de citat (câte „>” sunt în fața liniei). Dacă aș folosi alt caracter (ex. „|”) aș strica această funcționalitate.

5. Ideile vor fi separate în paragrafe

Ideile mele vor fi separate în paragrafe și paragrafele vor fi separate de un rând liber (pentru că astfel sunt mai ușor de citit). Separarea ideilor te vor ajuta să citești, să înțelegi și să inserezi un răspuns.

6. Semnătura mea va fi adaptată în funcție de situație și destinatar

Atunci când voi folosi o semnătură aceasta va fi mai scurtă de 4 rânduri (cu excepția celei de servici, care se conformează regulilor firmei mele). Chiar și atunci, nu cred că te interesează datele mele în fiecare mesaj așa că voi trimite semnătura numai o dată, la primul mesaj, dacă am motive să cred că ai nevoie de informațiile respective.

Anumite corporații mai atașează automat un text la sfârșitul fiecărui mesaj (care îți solicită să-l ștergi dacă nu-ți este adresat, ce aberație). Pentru că textele alea au valoare 0 (zero), în special dacă mesajul este către o listă de e-mail (care poate mai este și arhivată public) și nu face altceva decât să încarce mesajul cu chestii inutile, voi folosi în general un cont unde pot controla asemenea lucruri, mai ales că sunt destule servicii gratuite care nu-mi bagă tot felul de porcării în semnătură.

7. Nu voi începe un subiect nou răspunzând la un mesaj mai vechi

Pentru că multe programe de e-mail știu să organizeze mesajele pe „fire de discuții (thread) aș risca ca mesajul meu să ajungă „îngropat” în firul inițial. Nu e cazul cu programele de e-mail care folosesc doar subiectul pentru organizare (prea multe din păcate), dar prefer să nu risc.

8. Răspunsul va fi „în linie” și voi cita atât, și doar atât, cât este nevoie pentru ca mesajul să poată fi citit fără să cauți mesajul precedent

Metoda „răspuns sus, citat complet” poate fi utilă în anumite situații și este foarte la modă în corporații, dar metoda „în linie” este în general mai eficientă, mai ales că „întrebarea conține jumătate din răspuns”.

Dacă răspunsul meu este imediat sub partea de text la care mă refer voi putea formula mai scurt și mai simplu. O linie goală înainte și după răspuns vor scoate și mai mult în evidență răspunsul meu, ca să nu mai vorbim că direcția obișnuită la citire este de sus în jos, nu sus-jos-sus-jos (dacă ar trebui să recitești mereu mesajul original).

Exemplu::

    > Ce zici, mergem mâine la filmul X?

    Ăla cu actorul Gigi?

    > Se termină la ora Y și avem timp să mergem și la barul Z să
    > bem o bere

    Am auzit de un bar nou pe strada S, ce zici, să-l încercăm?

Dacă mesajul inițial a fost semnat electronic nu voi include și semnătura digitală pentru că nu are valoare decât cu mesajul original.

9. Nu trimit atașamente inutile sau prea mari

Mesajele electronice sunt pentru comunicare, nu transfer de fișiere. Dacă totuși este necesar să atașez un document voi evita formatele .doc .xls sau .ppt pentru că nu pot să-ți pretind să cumperi o licență MS Office (sau mai rău, să o piratezi).

Știu că sunt și destule programe alternative care citesc aceste formate (n-am încercat încă să te conving să le folosești?), dar prefer formatele deschise atunci când am de ales.

Când voi trimite documente acestea vor fi în special .pdf, nu pentru că nu se poate modifica (de fapt se poate), ci pentru că a fost creat special pentru a păstra formatul paginii. Fișierele .doc de multe ori vor arăta diferit la tine, chiar și atunci când folosesc MS Word (cu licență desigur, și nu, nu eu am dat banii pe ea).

Dacă totuși este necesar să poți modifica ușor documentul, tabelul, ... atunci voi folosi formatele OpenDocument (ODF). Chiar și MS Office le poate citi cu puțină convingere.

10. Voi încerca să nu interpretez mesajul tău în sens negativ

Mesajele e-mail pot fi ușor interpretate greșit, pentru că lipsesc gesturile, tonul vocii, expresia feței, etc. Pentru a completa mesajul meu voi folosi simboluri expresive::

:) ;) :( :D

sau alte metode de a exprima ceea ce vreau să spun:

<sarcasm>Da, chiar îmi place așa ceva</sarcasm>

dar cu mare grijă, pentru că aceste simboluri nu sunt înțelese în orice mediu sau pot fi interpretate greșit ele însele.

Dacă mesajele tale pot fi interpretate în mai multe sensuri voi presupune întotdeauna sensul bun și voi cere clarificări înainte de a răspunde în mod greșit.

11. Nu voi folosi mesaje e-mail pentru comunicare instant

Deși în general mesajele e-mail sunt foarte rapide eu știu că întotdeauna pot apărea întârzieri. Pentru comunicare instant voi folosi după caz mesageria instant sau IRC.


Ok, cam asta ar fi despre e-mail. Dacă-mi mai aduc aminde de ceva o să mai adaug. Acest text este inspirat din mai multe surse, dar în principal:

„How to ask questions the smart way” de Eric S. Raymond
http://www.catb.org/~esr/faqs/smart-questions.html
Traducerea românească (incompletă):
http://wiki.lug.ro/mediawiki/index.php/Cum_se_pun_intrebari_inteligente

Wie zitiere ich im Usenet? de Dirk Nimmich
http://learn.to/quote/
Traducere în engleză la:
http://www.netmeister.org/news/learn2quote.html

RFC 1855 - Netiquette Guidelines
http://www.dtcc.edu/cs/rfc1855.html

Despre mesageria instant și IRC în alt episod.